Sedm rad, jak si vybrat sluneční brýle

Velké, malé, modré, žluté, polarizační, kdo se ve slunečních brýlích má vyznat? Poradíme vám, jak si vybrat sluneční brýle, které budou nejen módní, ale hlavně prospěšné pro váš zrak a které vám nejen zpříjemní pobyt na sluníčku ale také se stanou skvělým fashion doplňkem vašeho outfitu.

1. Jak nakupovat?

Odborníci doporučují, abychom si na výběr nových slunečních brýlí zvolili slunečný den a hned je i otestovali. Na slunci totiž může vypadat pohled přes barevná skla jinak, než když si je budeme zkoušet v přítmí prodejny.

2. Malé nebo velké?

Zřejmě první věc, která nám padne při výběru brýlí do oka, je jejich velikost. Na ní bychom neměli šetřit, protože čím jsou brýle větší, tím lépe. Měly by pokrývat celou velikost oka, módní výstřelky maličkých rozměrů neposkytují dostatečnou ochranu. Kromě toho je dobré, když brýle překrývají oči i po stranách obličeje, aby byl průnik světla co nejmenší. Pokud máme širší rám na boku, jeho výhodou je, že pomáhá bránit slunečnímu záření i ze strany, ale při řízení může být spíše přítěží – značně omezuje naše zorné pole.

3. Jaký materiál?

Na výběr máme skleněné a plastické čočky. Skleněné jsou odolné proti poškrábání, ale hrozí, že se rozbijí a jsou těžší. Čočky z tvrzeného plastu jsou lehčí, odolnější proti rozbití, ale mohou se námskôr poškrábat. Rám brýlí by měl být lehký, ale zároveň mechanicky odolný. Neměl by nás nikde tlačit, brýle by nám měli perfektně sednout. Jejich hmotnost by měla být rovnoměrně rozložena mezi uši a nos. Pozor na levné a nekvalitní kovové brýle, protože mohou obsahovat příměs niklu či chrómu, které patří mezi časté alergeny.

4. Jaký UV filtr je nutný?

Zapamatujme si číslo 400 nanometrů. UV filtr s touto vlnovou délkou poskytuje standardní 100% systém ochrany, protože nepropouští ultrafialové světlo rizikové vlnové délky. Pokud je na brýlích uvedeno pouze 100% UV, třeba zpozornět, protože tento údaj nám neříká nic o zachycení konkrétní vlnové délky. Pokud se chceme přesvědčit, zda mají naše brýle skutečně UV ochranu, jakou uvádějí, nejjednodušší je vzít je do oční optiky, kde nám je přeměří.

5. Jakou propustnost světla zvolit?

Při brýlích se rozlišuje pět kategorií ochranných filtrů. Tento údaj nám říká o tom, kolik viditelného záření propouštějí sluneční brýle.

Kategorie 0 – bezbarvý nebo velmi světlý filtr (propustnost viditelného záření 80 – 100%) – takové brýle slúžiaskôr jako módní doplněk.

Kategorie 1 – světlý filtr (propustnost viditelného záření 43 – 80%) – je vhodný do slabších světelných podmínek.

Kategorie 2 – středně tmavý filtr (propustnost viditelného záření 18 – 43%) – používá se pro každodenní nošení.

Kategorie 3 – tmavý filtr (propustnost viditelného záření 8 – 18%) – poměrně často se využívá při výrobě slunečních brýlí, vhodný je na běžné nošení, ale také k vodě.

Kategorie 4 – velmi tmavý filtr (propustnost viditelného záření 3 – 8%) – měli bychom si ho pořídit, pokud se chystáme na delší pobyt k moři, případně do hor na turistiku, ale tento filtr není vhodný na řízení, pretožeskresľuje vnímání barev .

6. Čím tmavší, tím lépe?

Mnozí máme pocit, že čím jsou brýle tmavší, tím nás lépe ochrání před slunečním zářením. Není to však zcela pravda, protože nezáleží až tak na barvě skel jako na UV filtru. Lékařka upozorňuje, že i čirá skla mohou obsahovat UV filtr a naše oko chránit. Navíc, pokud si pořídíme tmavá skla, které nemají dostatečnou ochranu před UV zářením, může to být horší, než kdybychom neměli žádné, protože tím, že jsou tmavé, zřítelnice se nám rozšíří a do oka vniká více záření než při nechráněném oku. Když nemáme nasazené brýle, naše oko se chrání i samo – zornička se nám při silném světle zúží, a tak se nám do oka dostane méně slunečních paprsků.

7. Modrá, žlutá, zelená?

Dnes dostaneme koupit brýle s nejrůznějšími farbamiskiel. Ne všechny jsou však vhodné na všechny příležitosti.

  • modrá – snižuje intenzitu vnímání červené a zelené barvy, proto je nevhodná na řízení. Toto zafarbenieskla se nedoporučuje ani krátkozrakým lidem.
  • zelená -Sklo této barvy jsou univerzální, využijeme je během slunečního, ale i zamračeného dne.
  • hnědá a šedá – jejich výhodou je, že základní farbyskresľujú jen minimálně. Pomohou nám, když je jasná obloha a slunce svítí velmi silně. Kromě toho jsou ideální za volant. Na řízení je nejlepší zvolit sluneční brýle s polarizačním efektem, protože snižují množství odraženého světla do oka a zabraňují oslňování.
  • žlutá a oranžová – jsou vhodné pro sport a při zhoršených vizuálních podmínkách – když je mlha nebo hustý déšť, protože tietosklá zvyšují kontrast a zlepšují rozlišovací schopnost.
  • ostatní barvy – nemají výraznější vliv na kvalitu vidění.

Zbarvení čoček

Sluneční brýle dělíme podle stupně protisluneční ochrany do pěti kategorií, které hovoří o procentech propuštěného viditelného záření čočkami (pod pojmem čočka rozumíme optický materiál, který je vložen v rámech, lidově nazývaný jako „sklo“). Na brýlích jsou tyto kategorie označeny číslem od 0 do 4:

  • 0 – čiré nebo slabě zbarvené (propustnost viditelného záření 80-100%)
  • 1 – slabě zbarvené (propustnost viditelného záření 43-80%)
  • 2 – středně silně zbarvené (propustnost viditelného záření 18-43%)
  • 3 – tmavě zbarvené (propustnost viditelného záření 8-18%)
  • 4 – velmi tmavě zbarvené (propustnost viditelného záření 3-8%)

Vrstva, která chrání před UV zářením, je čirá, takže tmavší zbarvení nutně neznamená, že ochrana bude lepší (UV filtr a stupeň zbarvení čoček jsou dvě různé kategorie). V zásadě, stupeň 0 je spíše pro image a oko dostatečně nechrání. Stupeň 1 můžeme nosit ve městě, když není velká intenzita slunečního záření. Nicméně vždy, když jsme vystaveni přímému slunci, měli bychom použít brýle se stupněm ochrany 2 až 3, a samozřejmě s UV filtrem.

Zbarvení čoček je důležité pro řidiče, a to kvůli zkreslení vnímání barev. Nejméně zkresluje šedé, zelené a hnědé zbarvení. Žluté a oranžové zbarvení je vhodné do mlhy a deště. Při řízení motorového vozidla nejsou vhodné brýle s velmi tmavým zbarvením (kategorie 3-4). To je naopak dobré pro prostředí s vysokým stupněm slunečního záření; u vody, na plážích, ale také ve vyskohorskom terénu, či při zimních sportech v zasněžené krajině. Ideálně zabarvení by mělo být přibližně taková, že pokud se podíváme v daném prostředí do zrcadla, neměli bychom v něm vidět své oči.

8. Dioptrické vs. nedioptrické sluneční brýle

Pokud si kupujete sluneční brýle jako funkční stylový doplněk, je nabídka obecně pestrá a široká. Co však dělat v případě, že jsou pro vás dioptrické brýle nezbytností?

  • Můžete využít kontaktní čočky a váš výběr slunečních brýlí bude neomezený.
  • Můžete si vybrat z běžné nabídky brýlových obrub a vybrat si takový, který vám bude nejvíce vyhovovat a do něj lze vsadit dioptrické brýlové čočky ve všech úpravách.
  • Můžete využít nabídku slunečních designových brýlí. V naší nabídce jsou jasně označeny všechny sluneční brýle, které jsou vhodné pro vsazení dioptrických brýlových čoček.

9. Samozabarvovací čočky

Samozabarvovací čočky umožňují využívat při různých světelných podmínkách pouze jedny brýle. Při nižších intenzitách osvětlení jsou čiré a čím je světla více, tím jsou tmavší. Reagují na UV záření, proto nejsou příliš účinné například při řízení. V autě se však částečně obarví.

10. Polarizační filtr

Polarizace úzce souvisí s oslněním. K oslnění dochází, pokud se v prostoru nachází zdroj, který svým zářením narušuje zrakovou pohodu. Světlo se prostorem šíří od zdroje všemi směry a zároveň dochází k odrazům od lesklých ploch. Tím, že se paprsky šíří prostorem neorganizovaně a vytvářejí v místech odrazu další nekontrolované zdroje, dochází k oslnění. Díky polarizačních filtrů se však k oku dostávají pouze světelné vlny (paprsky) jedné roviny, čímž se oslnění eliminuje.

11. Typy materiálů

Co se materiálů týče, můžeme si vybrat čočky ze dvou kategorií: minerální (vyrobené ze skla) nebo organické (vyrobené z plastu, např. Akrylát). Podle MUDr. Čmeláčí, PhD, MPH (2008):  „Skleněné čočky jsou těžší, snadněji se rozbijí, ale jsou více odolné proti poškrábání a blokují i infračervené záření. Plastické čočky jsou oproti tomu lehčí, více odolné vůči rozbití, ale většinou nevychytávajú infračervené záření a spíše se poškrábou. „  I když, dnes se dá i na plastické čočky aplikovat vrstva proti poškrábání.

Pro řidiče, ale i lyžaře, či sporty u vody, jsou vhodné polarizační čočky, které redukují odražené exteriérové ​​světlo a výborně eliminují různé odlesky. Zároveň tyto nejvíce snižují únavu očí. O snížení únavy očí a také zvýšení bezpečnosti, např. při řízení, se postará antireflexní vrstva. Jde o specifickou povrchovou úpravu, která odstraňuje odlesky a odrazy na přední a také zadní ploše čočky. Při slunečních brýlích se však, z estetického důvodu, antireflexní vrstva nanáší většinou jen na zadní stranu čočky.

Pokud hledáme opravdu univerzální sluneční brýle, ideální jsou fotochromatické čočky. Díky svým vlastnostem reagují na ostrost světla a mění svou barevnost na základě světelných podmínek.

Když už máme vybrané vhodné brýle, neměli bychom zapomínat na péči o ně. Třeba je chránit před poškozením pevným pouzdrem. K čištění používáme speciální utěrku a vyvarujeme se jakýchkoliv agresivních postupů.

Přidat komentář